عطرهای وینتیج در مقابل رترو

Vintage
.
.
.
وینتیج كه در لغت به معنای قدیمی است، رایحه ای است که مدت ها پیش توليد شده است و درحال حاضر آن نسخه قديمی ديگر توليد نمی شود. وينتيج می تواند رایحه ای باشد که همچنان تولید می شود اما در نسخه جديد در دسترس است. برای مثال “Robert Piguet Bandit” هنوز ساخته می شود اما نمی توان آنرا با نسخه قديمی كه لانچ ١٩٧٠ بود مقايسه كرد. نسخه قديمی اگر در شرايط مناسب نگهداری شده باشد مايع درخشان تر و شکوهمندتری دارد. این که چرا عطرهای ‌وینتیج خیلی جالب تر هستند به اين دليل است که آن ها حاوی مقدار زیادی از عناصر بسیار با کیفیت بودند که پیش از این سازمان “IFRA” اجازه استفاده از آن ها را می داد. اما با اين حال اغلب عطرهای وينتيج نسبت به نسخه های جديد قيمت بالاتری دارند و به سختی يافت می شوند. برای مثال “Le Feu d’Issey” که به زودی پس از رونمایی،توقف توليد شد، بسيار كمياب شد و درصورت يافت نيز مخاطب با قيمت بالايی روبرو می شد. مثال ديگر”Chanel No.5″ است كه همچنان تولید می شود اما اگر یک بطری ساخته شده قبل از سال ۱۹۸۰ را استفاده کنید می توانید بوی مشک و دیگر بوهای انیمالیک را استشمام کنید که دیگر در نسخه های جديد با آن كيفيت وجود ندارند.
بطور خلاصه وینتیج یعنی رايحه ای كه مدت ها است توليد نمی شود حتی اگر آن عطر همچنان با فرمول جديد در دسترس و درحال توليد باشد.

Retro
.
.
.
رترو عطری است که سعی می کند حسی از گذشته را ارائه کند. رترو رايحه ای است كه حتی می تواند به عنوان يك محصول جدید باشد اما از سبك عطرهای كلاسيك و قديمی برای انتقال حس و حالی که امروزی نیست استفاده می كند.
با اين تفاصيل می توانیم شاهکار برند “Dusita” به نام “Le Sillage Blanc” را با اينكه جديدا لانچ شده یک عطر رترو دانست چرا كه به گروه بويايی شيپغ چرمی سبز از نوع كلاسيك تعلق دارد که الهام گرفته از “Bandit” و “Cabochard” است. برخی از روايح جديد بر پايه زنبق نيز می تواند به عنوان يك عطر رترو تلقی شود چرا كه آن ها اغلب از تركيباتی استفاده می كنند كه مرتبط با عطرهای قديمی است و آن ها به يك حس اُلد فَشن دامن می زنند. مثالی از اين دست، عطرهای برند “Eris Parfums” است كه نخستين لاين آن، عطرهايی انيماليك و گل بو با سبكی قديمی است. .
.
.
نويسنده: Miguel Matos
ترجمه: دايره مترجمين آترين استار


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران