VINTAGE VS RETRO (WWW.ATRINSTAR.IR)

عطرهای وینتیج در مقابل رترو

۰ دیدگاه

Vintage
.
.
.
وینتیج که در لغت به معنای قدیمی است، رایحه ای است که مدت ها پیش تولید شده است و درحال حاضر آن نسخه قدیمی دیگر تولید نمی شود. وینتیج می تواند رایحه ای باشد که همچنان تولید می شود اما در نسخه جدید در دسترس است. برای مثال “Robert Piguet Bandit” هنوز ساخته می شود اما نمی توان آنرا با نسخه قدیمی که لانچ ١٩٧٠ بود مقایسه کرد. نسخه قدیمی اگر در شرایط مناسب نگهداری شده باشد مایع درخشان تر و شکوهمندتری دارد. این که چرا عطرهای ‌وینتیج خیلی جالب تر هستند به این دلیل است که آن ها حاوی مقدار زیادی از عناصر بسیار با کیفیت بودند که پیش از این سازمان “IFRA” اجازه استفاده از آن ها را می داد. اما با این حال اغلب عطرهای وینتیج نسبت به نسخه های جدید قیمت بالاتری دارند و به سختی یافت می شوند. برای مثال “Le Feu d’Issey” که به زودی پس از رونمایی،توقف تولید شد، بسیار کمیاب شد و درصورت یافت نیز مخاطب با قیمت بالایی روبرو می شد. مثال دیگر”Chanel No.5″ است که همچنان تولید می شود اما اگر یک بطری ساخته شده قبل از سال ۱۹۸۰ را استفاده کنید می توانید بوی مشک و دیگر بوهای انیمالیک را استشمام کنید که دیگر در نسخه های جدید با آن کیفیت وجود ندارند.
بطور خلاصه وینتیج یعنی رایحه ای که مدت ها است تولید نمی شود حتی اگر آن عطر همچنان با فرمول جدید در دسترس و درحال تولید باشد.

Retro
.
.
.
رترو عطری است که سعی می کند حسی از گذشته را ارائه کند. رترو رایحه ای است که حتی می تواند به عنوان یک محصول جدید باشد اما از سبک عطرهای کلاسیک و قدیمی برای انتقال حس و حالی که امروزی نیست استفاده می کند.
با این تفاصیل می توانیم شاهکار برند “Dusita” به نام “Le Sillage Blanc” را با اینکه جدیدا لانچ شده یک عطر رترو دانست چرا که به گروه بویایی شیپغ چرمی سبز از نوع کلاسیک تعلق دارد که الهام گرفته از “Bandit” و “Cabochard” است. برخی از روایح جدید بر پایه زنبق نیز می تواند به عنوان یک عطر رترو تلقی شود چرا که آن ها اغلب از ترکیباتی استفاده می کنند که مرتبط با عطرهای قدیمی است و آن ها به یک حس اُلد فَشن دامن می زنند. مثالی از این دست، عطرهای برند “Eris Parfums” است که نخستین لاین آن، عطرهایی انیمالیک و گل بو با سبکی قدیمی است. .
.
.
نویسنده: Miguel Matos
ترجمه: دایره مترجمین آترین استار