بلاترها یا نوارهای رایحه

 بلاترها یا نوارهای رایحه که به زبان فرانسوى Mouillettes گفته می شود، در طول فرآیند عطرسازی توسط عطرسازها و همچنين توسط علاقه مندان، مصرف كنندگان و گالرى هاى عطر به عنوان جایگزینی برای تست عطر روی پوست استفاده می شود؛ چرا كه با اين كار قدرت تصميم گيرى براى خريداران بسيار افزوده مى شود. زمانيكه چند عطر متفاوت بر روى نقاط مختلف پوست تست شوند در نهايت ممكن است
شخص اسامى را فراموش كرده و در انتخاب خود مردد شود اما با وجود بلاتر در تمامى گالرى هاى معتبر عطر جهان خريداران مى توانند حتى ده ها عطر را تست كرده و آسوده خاطر بلاترها را با خود داشته تا زمانيكه به انتخاب قطعى برسند. با اين كار خريداران مى توانند ماندگارى عطرها را با يكديگر مقايسه كرده و به راحتى رايحه مورد علاقه خود را انتخاب كنند.
البته گفتنى است رایحه ای که از عطر تست شده روی بلاتر استشمام می شود با رایحه تست شده روی پوست خیلی اندک تفاوت دارد. اما ترتیب نت های بویایی به همان شکل هستند.
برای اینکه بلاتر مناسب باشد معمولا باید سایز آن اینگونه باشد که طول بین ١٠ تا ١٥ سانتیمتر و عرض ١ سانتیمتر باشد البته عطرساز “ادموند رودنیسکا” از بلاترهای ٢٠ سانتیمتری استفاده می کرد.
معمولا عطرسازها بلاتر ها را در ویال ها(مقدار مشخص)ی عطر می گذارند و به همین دلیل معمولا از نصف طول آنها را تا می زنند تا بعد از خیس شدن پیچ و تاب نخورند. معمولا به دلایل اقتصادی بلاترها به صورت یکسویه باریکتر می شوند که میزان مصرف عطرها را (جهت تست) کاهش دهند. البته بلاترهای حرفه ای از وسط ضخیم تر می شوند و از کاغذ های جذاب با گرماژ بالا تولید می شوند.
شرایط خاصی برای کاغذهای استفاده شده در بلاتر وجود ندارد جز اینکه کمترین میزان فرآوری روی آن انجام شده باشد و البته این نکته حائز اهمیت است که رنگ یا پوشش دهی کاغذ روی رایحه تست شده تاثیر منفی دارد و
به طور معمول کاغذ ١٨٠ گرم می تواند مناسب باشد.
اگر شما رایحه را دوست داشته باشید و بخواهید مدت زیادی آن را حفظ کنید بهتر است از بلاترهای مربعی استفاده کنید و بعد از مدتی با گرم کردن اندک آن می توانید رایحه را پخش کنید.


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران