تشریح ترکیب “Butyl Phenyl Methyl Propaniol”

بوتيل فنيل متيل پروپانيول يك تركيب شيميايی معطر با رايحه گلی بسيار قوی است كه با نام تجاري Lilial يا Lily Aldehyde شناخته می شود در حاليكه نام علمی و دقيق آن Butyl Phenyl Methyl Propaniol است.
اين تركيب كه مورد استفاده آن به طور معمول در عطرها، لوازم آرايشی و پودرهای شوينده است به روش های مختلفی توليد می شود اما معمولا از طريق واكنش Condensation پارا ترشری بيوتيل بنزآلدهيد و پروپانال همراه با هيدروژنه كردن توسط يك آلكن متوسط به دست می آيد كه از اين فرآيند يك مخلوط راسميك (مخلوط انانتيومرهای مختلف از يك ماده) بدست می آيد كه معمولا به همان صورت مخلوط راسميك به فروش مي رسد. (آن را جداسازی نمی كنند). البته آزمايش نشان داده است كه انانتيومرهای( مولكول های كاملا يكسان از نظر تركيب شيميايی ولی از نظر شكل فضايی قرينه آيينه ای يكديگر) مختلف اين تركيب، رايحه و قدرت پخش يكسانی ندارند. انانتيومر R اين تركيب بوی قوی گل مانندی دارد كه ياد آور گل پامچال يا گل برف است، در حاليكه انانتيومر S اين تركيب بوی چندانی ندارد.
از اين تركيب در عطرهای با آكوردهای بويايی گلی استفاده می شود كه نقش اصلی آن تقويت رايحه و كمك به پخش بوی بهتر بدون آسيب رساندن به رايحه اصلی است.


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران