عناصر تشکیل دهنده در مقابل نت(Ingredients vs Notes)

معمولا روى بسته بندى عطرها محتوياتى درج مى شود. محتویات همان موادی هستند كه برای ساخت محصول نهایی که ما آن را عطر می نامیم استفاده می شوند، مثل آب، الکل، اسانس و …. ایفرا (IFRA) یا همان انجمن بین المللی رایحه، سازمانی است که در مورد استفاده ایمن از مواد شیمیایی معطر و اسانس ها در عطرها و محصولات مراقبت پوستی به اعضای خود دستورالعمل هایی ارائه می دهد. این سازمان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که بعضی از عناصر تشکیل دهنده عطرها ایجاد حساسیت می کنند. در نتیجه بعضی کشورها و سازمان های منطقه ای مانند اتحادیه اروپا پیمانی را منعقد کردند مبنی بر اینکه این عناصر تشکیل دهنده باید بر روی بسته بندی به صورت واضح درج شوند تا به مصرف کنندگان اطلاع رسانی شود.
با این وجود عطر یا رایحه یک عبارت کلی است برای هر تعداد از عناصر تشکیل دهنده ای که در ساخت یک بوی خوب نقش دارند. ما معمولاً این بوهای خوب را که در ادامه، کامل شده و یک عطر را می سازند نت (Notes) می‌دانیم.
از طرف دیگر اثرات حسی یک عطر یا بلاکهای سازنده آن عطر را داریم که می‌توانند نتیجه مواد شیمیایی یا مواد طبیعی معطر باشند یا نباشند. برای مثال ممکن است ما از اصطلاح ‌‌”چوبی گرم‌” به عنوان یک نت عطر صحبت کنیم اما در واقعیت این نت از یک عنصر شیمیایی خاص مانند ایزو ای سوپر (Iso E Super) ایجاد می شود. گاهی اوقات نیز ممکن است از اسانس بعضی چوب های خاص به عنوان عنصری جهت ایجاد این نت استفاده شود مانند اسانس چوب درخت کاج. امروزه بسیاری از نت ها حاصل ترکیب مواد طبیعی و سنتتیک هستند. علاوه بر این گاهی اوقات یک نت توسط ماده ای یا ترکیبی از چند ماده یا عناصر مختلفی ایجاد می شود که کوچکترین ارتباطی با آن نت ندارند. بنابراین هنگامی که ما از نت ها صحبت می كنیم در واقع داریم از حس های معطر و احساساتی صحبت می‌کنیم که از آن عطر دریافت می کنیم. مانند هنگامی که از نت های طعم یک لیوان نوشيدنى صحبت می کنیم. ( برای مثال شما طعم سیب را احساس می کنید یا طعم لیمو را احساس می کنید یا یک طعم چوبی یا فلفل سبز و …) بنابراین هنگامی که از عناصر تشکیل دهنده صحبت می کنیم منظور ما دقیقاً مواد شیمیایی معطر یا اسانس های هستند که ترکیب می شوند تا محصول نهایی ما به دست بیايد.

نويسنده: Matvey Yudov
ترجمه: دايره مترجمين آترين استار


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران