غلظت در مقابل قدرت رایحه (Concentration vs Strength of Fragrance)

برای تبدیل شدن به یک عطرشناس و طرفدار حرفه ای روایح، ضروری است که با زبان جدیدی آشنا شویم. در این زبان اصطلاحات فنی وجود دارد که ما برای صحبت در مورد عطرها از آن ها استفاده می‌کنیم. صحبت از فرآیند تولید، نحوه استفاده و دیگر مسائل مربوط به عطر.
بسیارى از این اصطلاحات می‌توانند به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند به همین خاطر برآن شديم تا واژگان و اصطلاحات را بهتر بشناسیم و همچنین به بیان اشتباهات رایج بپردازيم؛ در اينجا به بیان یکی از رایج ترین اشتباهات بین این اصطلاحات می پردازيم: غلظت در مقابل قدرت رایحه.
غلظت مقدار عددی، حاصل از تقسیم ماده ی حل شده بر کل میزان محلول است، غلظت در واقع به این معنی است که چند گرم از ماده مورد نظر ما در ۱۰۰ گرم محلول وجود دارد. غلظت لزوما ارتباطی با قدرت رایحه یا میزان ماندگاری آن ندارد چرا که مواد مختلف شدت رایحه و فراریت های متفاوتی دارند. برای مثال روغن برگاموت(ترنج) طبیعی بسیار سبک و فرّاراست یا “Linalyl Acetate” سنتزی حتی با غلظت 100 درصد نیز تنها برای چند دقیقه روی پوست باقى می مانند. گفتنى است كه در برخى عطرهاى توليدى Eau de Toilette، Eau de Parfum تنها يك نامگذاری است و در عمل ثابت شده نيست. بعلاه اينكه غلظت یک عطر همیشه تنها مختص همان محصول است به اين معنى كه هميشه ادوكلن ها، ادوتويلت ها و … در محصولات مختلف غلظت يكسانى ندارند و بعضی از برندها هیچگاه غلظت عطر های خود را فاش نمی سازند.
قدرت رایحه (پخش بو؛Strength of the Fragrance) در واقع بر هم نهی نفوذ آن رایحه و پایداری آن در محیط است به این معنی که آن رایحه تا چه فاصله ای در فضا پراکنده مى شود و چه مدت باقی مى ماند. قدرت پخش رایحه علاوه بر غلظت به خاصیت فیزیکی ماده بر می گردد که در تولید عطر از آن استفاده شده است در حالی که معمولا بيشتر افراد برای بیان قدرت پخش بو از اصطلاحات ادوکلن، ادو تویلت و … استفاده می کنند اما هميشه ارتباطی بین غلظت و پخش وجود ندارد.

نويسنده: Matvey Yudov
ترجمه: دايره مترجمين آترين استار


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران