مروری بر زندگی حرفه ای Carlos Benaim

 

نامی بسیار پر آوازه در دنیای عطرسازی و طراحان عطر…

طراح شهیر Carlos Benaim زاده کشور مراکش(مغرب) در شمال غربی آفریقاست. کودکی کارلوس در طبیعت بارانی و معتدل نوار شمالی مراکش سپری شد. جائیکه بازار محلی آن مملو از زنان کوه نشین جنوب مدیترانه بود که در روزهای خاصی از هفته به آنجا می آمدند تا محصولاتشان را به فروش برسانند و فضای بازار از عطر گیاهان کوهی سرشار می گشت. جای جای زندگی کارلوس کوچک گره خورده با عطر خوش روایح است؛ پدر بزرگ وی از تنباکویی استفاده می کرد که پدرش آن را در لابراتوار داروخانه با بنفشه معطر می ساخت. همچنین پدرش نیز به واسطه حرفه اش بعد از بازگشت به خانه تا مدتها دستانش بوی پونه کوهی می داد. خود او دلیل کشیده شدنش به سمت دنیای عطرسازی را وجود پرده ای غنی و رنگارنگ از خاطرات روایح دلنشین در دنیای کودکی می داند که در نهایت باعث جذب او به دنیای طراحی روایح گشته است.

اولین تجربه او در تحقیقات عطر به زمانی باز می گردد که تحت عنوان دانشجوی شیمی به آزمایشگاه شیمی دان معروف Lautier Fils در Grasse فرستاده می شود. هنگامی که به آنجا وارد می شود در می یابد که شیمی دان به تعطیلات رفته است و از اکنون یک آزمایشگاه مجهز را برای خود در اختیار دارد. بنابراین او شروع به تحقیقات و تجزیه عطرها می کند و از اینجا درهای جدیدی از دنیای عطر به روی او باز می شود.

چند سالی بیش طول نمی کشد تا او کار خود را به صورت جدی به عنوان یک طراح عطر آغاز می کند. از میان 400 نفر متقاضی که به اطلاعیه جذب نیروی همکار شرکت IFF (International Flavors & Fragrances, Inc) که در نشریه Le Monde چاپ شده بودند، پاسخ دادند. او به عنوان یکی از شش مدیر (در حال آموزش) IFF انتخاب شد. کارلوس به پاریس و آمستردام نقل مکان کرد تا در دنیای روایح و طعم ها تحقیقات کند و به کاوش بپردازد. همان موقع بود که او پر فروش ترین طعم چیپس در انگلیس در یک هفته را معرفی کرد، سپس با Ernest Shiftan ملاقات کرده آقای Shiftan در آن زمان طراح پیشرو عطر در IFF بود. ایشان خیلی زود به وجود استعداد بالقوه برای طراحی عطرهای خوب و خاص در کارلوس پی برد و او را دعوت کند تا برنامه بورسیه را رها کند و همراه او به نیویورک برود و به تحصیل و تحقیق در این زمینه بپردازد تا در نهایت یک از طراحان عطر IFF شود.

Carlos Benaim امروزه در نیویورک زندگی می کند، اما به واسطه کار و البته زندگی شخصی است سراسر جهان را چرخیده است. حال آنکه شهرت او در میان برندهای مختلف او را به عنوان یکی از طراحان ارشد عطر IFF و برنده American Society for Perfumers Lifetime Achievement Award  مجزا از بقیه  طراحان عطر ساخته است.

برای کارلوس هنر عطرسازی یک تصویر هنری است، هنگامی که شخص استفاده کننده عطر مکان را ترک می کند اثری طولانی را باقی می گذارد. چیزی که کارلوس آن را تصویری بویایی می نامد.

بعد از 40 سال حضور در صنعت عطرسازی، کارلوس لیستی بلند بالا و تأثیر گذار را از عطرهای طراحی شده توسط خودش در ادامه اسمش به یدک می کشد. از جمله Classic Polo، Polo Blue، Ralph Lauren، Flowerbomb، Euphoria، Jasmin Noir، Giorgio Armani’s Code Donna، Eternity For Men، Pure Poison، Terre D’Hermes، Dunhill Icon.

به گفته خود او :

او از چیزهای زیادی الهام می گیرد از جمله طبیعت، خاطرات، مسافرت ها، تحقیقات، احساساتش، تصورات پویاترین منبع الهامات، گفتگوی جاری ای است که بین طبیعت و ذهن او به صورت مدام در جریان است.

او در جواب سؤالی که از او پرسیده شد از نقطه نظر فلسفی خود را چگونه توضیح می دهد Nose، Perfumer (تولید کننده عطر) یا Composer(آهنگساز یا سراینده)؟ پاسخ داد : “من خود را یک Composer (آهنگساز) در زمینه رایحه ها می دانم، یک عطرساز، من دوست ندارم خودم را یک Nose بدانم چون این (نوع تفکر) محدود کننده است – Nose برای یک عطرساز همان چیزی است که یک دوربین برای عکاسی (صرفا وسیله است) – همانطور که عکاس مشهور نیکلاس مولر گفته است، عکاسی یک هنر است، اگر پشت لنز یک هنرمند قرار گرفته باشد.”

لیستی از روایح طراحی شده توسط ایشان بدین شرح است:

Aramis Cool Blend
Boucheron Jaipur Bracelet
Bvlgari Jasmin Noir with Sophie Labbé)
Cacharel Amor Amor Delight (with Anne Flipo & Veronique Nyberg)
Calvin Klein CK IN2U Her (with Loc Dong)
Calvin Klein Eternity for men
Calvin Klein Euphoria (with Dominique Ropion & Loc Dong)
Calvin Klein Euphoria for men (with Loc Dong & Jean Marc Chaillan)
Calvin Klein Euphoria Men Intense ( with Loc Dong)
Carolina Herrera Carolina Herrera
Carolina Herrera Chic Men ( with Jean Marc Chaillan)
Chloe Collection (with Clement Gavarry)
Christian Dior Pure Poison ( with Dominique Ropion & Olivier Polge)
Coty La Voce by Renee Fleming
Diana Vreeland Devastatingly Chic
Diesel Bad (with Anne Flipo)
Dunhill Icon
Elizabeth Taylor Violet Eyes
Frédéric Malle Eau de Magnolia
Giorgio Armani Emporio Armani White for men
Givenchy Very Irresistible for women (with Sophie Labbe & Dominique Ropion)
Halston Halston Man
Halston Halston Woman
J Del Pozo Halloween Fleur ( with Olivier Polge & Nicolas Beaulieu)
Loewe Quizas, Quizas, Quizas (with Emilio Valeras)
Maison Martin Margiela Replica Promenade in the Gardens
Mariah Carey Luscious Pink (with Loc Dong)
Nina Ricci Premier Jour ( with Sophie Labbé)
Prada Prada Tendre (with Clement Gavarry)
Ralph Lauren Polo
Ralph Lauren Polo Blue (with Christophe Laudamiel)
Ralph Lauren Polo Supreme Oud
Shanghai Tang Gold Lily
Viktor & Rolf Flowerbomb (with Olivier Polge & DomitilleBertier)
Yves Saint Laurent L’Homme Libre
Yves Saint Laurent Velours
Zara Woman


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران