ادای احترام به کریستوفر چانگ ، مدیر سابق و خلاق نيش برند”AMOUAGE”

ایجاد ارتباط قوی با یک برند و مخاطبان مورد نظرش معمولاً نیمی از یک سفر موفق به عطرسازی است. سبک و استراتژى مشخص يك برند، برای كسانى که عاشق آن هستند، غیر قابل تردید و غير قابل توصيف است. “کریستوفر چانگ” که به مدت ١٢ سال مدیر خلاقِ برند فاخر و هنرى “AMOUAGE” بود، اعلام کرد که با استعفا در تاریخ ١ مه ٢٠١٩ ، این شرکت را ترک خواهد کرد. در طی این سفر موفقیت آمیز از آن ١٢ سال، یک مفهوم از حس هیبت برای ما به جا گذاشته است.
با وجود عدم آموزش رسمی جناب “كريستوفر چانگ” در صنعت عطرهای نيش، اولین موفقیت وى ساخت “AMOUAGE Jubilation 25” برای خانم ها و “AMOUAGE Jubilation XXV” برای آقایان در سال ٢٠٠٧ بود. این دو عطر، ترسيم كننده يك چشم انداز و ريتم مشخص برای مسير و لانچ هاى پيش روى ايشان در خانه #عطر “امواج” بود و امروز، “چانگ” به یک شخصیت پیشکسوت بسیار قابل احترام تبدیل شده است که با تغيير معادلات و جابجایی مرزهای هنری شناخته می شود. در طی ١٢ سال گذشته، وی “AMOUAGE” را در مسیری خلاقانه به سوی موفقیت جهانی سوق داده است. او با تغییر شکل کامل هویت #بویایی این برند به این هدف دست یافت.
آنچه از مصاحبه وى در سال ٢٠٠٩ مى توان متوجه شد اين است كه “Jubilation 25 از AMOUAGE” به عنوان تاجدار پرافتخار یک خوداندیشی درون گرا از “Sepia” شناخته می شود و جایگاه خود را به عنوان یکی از مورد علاقه های اصلی زنانه از زمان معرفی آن تا کنون ثابت می کند. ‏”Jubilation XXV” عطری که می بایست جایی در کمد لباس پاییزه آقايان داشته باشد، توسط “Bertrand Duchaufour” قبل از اینکه همه از عشق “Duchaufour” به عطرهای بخورى مطلع شوند، ساخته شد و تحت نظارت و مباشرت “چانگ” بهترین کیفیت کندر عمانی را برای عطرى كم نظیر ، عرفانی و آرام بخش به ارمغان آورد و هاله ای از مکاشفه و درون بینی آرام را به آن هديه می دهد.
“چانگ” كه با اطلاعاتش همیشه آینده نگر بود، یک بت شکن برای این برند و نیز برای مسیر هنری عطرسازی به شمار مى رود و اين امر در آثار او هويداست.

چانگ که به صورت کلاسیک به عنوان یک موسيقى دان باريتون (شايع ترين گونه آواز مردان) آموزش دیده بود غالباً کار خود را غیرمعمول توصیف کرده و نقش خود در “AMOUAGE” را از پیش مقرر شده می دانست؛ “آواز خواندن” سيكل های مختلف آهنگ با همراهى هنر و احساسات درون یک بطری. به گفته چانگ ،خلق یک عطر همیشه راهی برای داستان سرایی است. وی در دوران تصدی خود در “AMOUAGE”، از دید عمیقاً شخصی به کار خود نزدیک شد و لایه هایی از تناقضات و تفاوت های بی شمار را به اين نيش برند اضافه کرد. هر یک از آفرینش های او، غیر متعارف، چند وجهی، خلاقیتی ریسک پذیر و پنجره ای به ذهن ، قلب و روح او بود.
به واقع تخصص موسیقيائى ايشان به زیبایی در آهنگ های تک نفره وى در مورد برخی روایح از عطرهای “AMOUAGE” به نمایش درآمد و يكه تازى “كريستوفر” در طراحى و كانسپت روايح را اثبات كرد. به عنوان مثال، زیرکی طراحی در عطر “Honour Man”، اینگونه نمود پیدا مى كند که هر نت بهعنوان یک گام مجزا همراه یک طنین بلند ارائه می شود، در عین حال با هم يكى می شوند و در قالب یک مقیاس کروماتیک شنیده می شود، مانند باسبیرون آمده از ساب ووفرهای حنجره یک شیر به ظاهر آرام اما خشمگین در دور دست، که هر دقیقه نزدیک و نزدیکتر می شود. این بانگ به هیچ وجهتهدید آمیز نیست ، اما همه چیز را تحت تأثیر قرار می دهد.
این کارگردان هنری پرکار، نظر به اینکه بهترین پرفيومرها تحت راهنمایی اش عطر می ساختند، با همکاری های دو نفره، مدت زمانیقابل توجه، عطرهای بسیار خوبی را منتشر کرد : عطر های با شکوهی مثل “Jubilation 25” برای زنان و “Jubilation XXV” برای آقایان که خیلی زود “Epic” آقایان و “Epic” بانوان نیز به دنبال آن لانچ شد، عطرهای غنی از گل، نسخه هاى زنانه و مردانه “Lyric” و یا چشم انداز جنگلهای استوایی در “Bracken Man” و “Bracken Woman” که نیز بعد از آنها معرفی شدند.

مجموعه كتابخانه و خداحافظى اسطوره

برای کالکشن “Library: کتابخانه” که یک مجموعه فرعی در پرونده “AMOUAGE” می باشد، برخی از طرفداران شکوه و شکایت می کنند و آن را با سایر قطعات سمفونیک و نمونه کارهای موجود در این خانه عطرسازی مقایسه کرده و بهطور خاص آثارى همچون Opus I, II, III, وIV را ضعیف تر، کم محتوا تر و در نهایت به اندازه بقیه رضایت بخش نمى دانند. با این وجود، برای ترسیم منابع موسیقیایی که “كريستوفر چانگ” به طور طبیعی و بی دردسر به این برند وام داده است، در کنار یک ارکستر کامل “Wagnerian” (وابسته به واگنر، موسيقيدان آلمانى و سبك موسيقى وى) که “Gesamtkunstwerk” (يك نمايش تمام و كمال از موسيقى،صحنه پردازى، تئاتر و رقص) را می نوازد، مانند عطرهاى “Gold” یا “Jubilation 25” بانوان، هرکدام از آنها به نظر میرسد که كامل نيستند. اما با بررسى بیشتر اپرا در مجموعه “کتابخانه”، يك نظریه تأیید می شود كه این لاين یک زیر مجموعه “نیش” در این خانه عطرسازی است که تمرکزش روی مواد اولیه یا آکوردهای خاص و برجسته کردن ایده های خاصی است که خودشان بهخودی خود کمتر پیچیده یا کمرنگ تر تلقی می شوند. آنها شبیه ایتودها (قطعه موسيقى كوتاه) هستند تا قطعات ارکسترال و روح موسیقیایی چانگ را تحکیم دهند.

“چانگ” در مورد عزیمت خود از “امواج” می گوید: “من می خواهم از “امواج” تشکر کنم که فرصت های زیادی برای پیشرفت مهارت های عطرسازی به من داد. سفر ١٢ ساله من در “امواج” چیزی کم از حماسه نبوده و دیدار و همکاری با بسیاری از افراد شگفت انگیز در طول مسیر باعث افتخار من بودهاست. من با سپاسى مادام و عظيم ترک می کنم. من واقعاً از همه کسانی که حتی هنگامی که گاهی اوقات با خلاقیت خودم را به چالش می کشیدم به مناعتقاد داشتند، سپاسگزارم. اعتماد شما به من شجاعت و اعتماد به نفسفوق العاده ای داد تا بتوانم “امواج” را از یک برند نسبتاً ناشناخته عمانیرا به شهرت یک برند به رسمیت شناخته شده بین المللی که امروزه دارد ببرم. ”

وی افزود: “این آواز قو نیست بلکه یک وقفه کوتاه است تا بتوانم بر روى پروژه ها و چالش های جدید تمرکز کنم؛ بنابراین این فضا را تماشا کنید. این فقط پایان یک آغاز است. ”

ما شاهکارهاى آقای چانگ را برای “امواج” برای مدت طولانی دوست داشته وبه آن افتخار کرده ایم و نمی توانیم فراموش کنیم و در مجاهدت ها و تلاشهای آینده برای او بهترین آرزوها را آرزومنديم!

نويسنده: Elena Vosnaki
ترجمه: آترين استار


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران