بوی این فرشته های کوچک

 

آیا تا بحال هوس بو کردن یک نوزاد تازه متولد شده به سرتان زده است؟ اگر جوابتان مثبت هست، نگران نباشید! شما نه تنها در این زمینه تنها نیستید، بلکه باید گفت حتی در اقلیت هم نیستید؛ خیلی ها عاشق این بو هستند. چه چیزی در نوزادان هست که باعث می شود ما بخواهیم برای ساعت ها آن ها را بو کنیم؟ آیا یک چیز اسرار آمیز در این بین وجود دارد؟
قبل از اینکه بیش از این پیشروی کنیم ذهن شما احتمالا درگیر این مساله است که اصلا منشا این بو از کجاست؟
در حالی که تا به امروز یک جواب متقن و قطعی به این سوال داده نشده اما فعلا یک تئوری در این مورد وجود دارد؛ آن هم نظریه ای است که نشان می دهد تشابهات زیادی میان “بوی سر نوزاد تازه متولد شده” و رایحه ی دو ماده به نام های “آمنیوتیک فلوئید” (مایعی که در رحم مادر یافت میشود و نوزاد چندین ماه در آن شناور است) و نیز “ورنیکس کَسیوسا” (غشایی که نوزاد را قبل از تولد دربرمی گیرد) وجود دارد. دلیل اینکه این بو برای خیلی از ما جذاب است شاید به زمانی برمی گردد که هریک از ما زمانی جنین بوده ایم و در مغز و ضمیر ناخودآگاه ما این رایحه مطلوب و آشناست. به علاوه پژوهشگران در تحقیقات دیگری به این نتیجه رسیدند که بوی یک نوزاد باعث تحریک مسیرهای ترشح دوپامین می شود (درست همان مسیرهایی که با عواملی چون بوی غذای لذید ارضا میشود).
یک مولکول دیگر به نام “هگزادکانال” یا HEX در این میان وجود دارد. این مولکول فرّار از پوست همه انسان ها ساطع می شود، اما به وفور در پوست سر نوزاد یافت می شود. البته نتایج تحقیقات بر روی این مولکول نشان داده که HEX هیچ بوی محسوسی ندارد اما زمانی که به گیرنده های بویایی شما می رسد بر رفتارهای شما با دیگران تاثیر می گذارد و حتی به تعدیل خلق و خوی آدمی کمک می کند.
برای خیلی ها ساطع شدن بوی پودری، لطیف ، مُشکی، قلیایی، لاکتونیک(شیر مانند) و تخمیری از پوست سر نوزاد یکی از جالب ترین و محرک ترین تجربه های بویایی است. عطرهای بی شماری برای انتقال این حس و در زمینه این هندسه ی احساسی و روان شناختی به تلاش و کوشش پرداخته اند. خصوصا که در تحقیقاتی در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند که مردان و زنان واکنش های متفاوتی به ترکیبات مختلف بوی نوزاد نشان می دهند و نتیجتا این مساله دست صنایع را برای هدف گیری دقیق ترِ عواطف هر جنسیت و عرضه ی عطرهای تاثیرگذار بازتر میگذارد. عواطف و احساساتی همچون آرامش، اغواگری و برانگیختن که کمپانی های عطر در تولیداتشان قطعا گوشه چشمی به آن خواهند داشت.
.
.
منابع:
Healthline
Fragrantica
ترجمه:
آترين استار


آخرین دیدگاه کاربران

ثبت ، نظرات کاربران